ONLINE LIBRARY ~ Kitab Klasik Islam

Free Ebook Download & Online Reading
Latest Books

دليل الحيران في تفسير الأحلام
محمد علي قطب


إن في عالم الرؤيا من خطر الشأن وعظيم الأمر وبعد الأثر ما يدعو إلى التوقف والتأمل والاعتبار، حاصة وأن القرآن الكريم قد أولاها في الاعتبار والاهتمام ما يؤكد قيمتها واثرها، حيث جعلها محور حياة "يوسف" عليه السلام بالكلية، ومرتكزاً أساسياً في تصور مف6هوم الطاعة المطلقة لله تعالى من خلال رؤيا "إبراهيم" عليه السلام، ثم تصديق "إسماعيل" وإذعانه لمضامين تلك الرؤيا. وأيضاً وفي ختم الأنبياء صلى الله عليه وسلم بدخول المسجد الحرام، هو وصحبه، آمنينه محلقين رؤوسهم.
ثم الرؤى بالموز والمؤشرات، والتي كان اقتصاص تعبيرها وتأويلها لنبي الله يوسف عليه السلام، كرؤيا صاحبي السجن... وإلى جانب الرؤيا بالحق، كما سماها القرآن الكريم، هناك نوع من الرؤيا سماها: (أضغاث أحلام)، هي مختلطة ملتبسة، كما في اللغة، وهذه كما يرى بعض الدارسين الاستقرائيين التجريبيين إنما تتأتى للرائي بأحد سببين: بدني أو نفسيح فإما يكون المرء في وضع صحي بدني منحرف، أو مزاج نفسي مضطرب، فينعكس ذلك على صفحة النفس اختلالاً واختلاطاً وبللة، وتكون الأحلام أضغاثاً.
والمؤلف في كتابه هذا إذ يتناول حديث (تفسير الأحلام في الإسلام) لا يهدف إلى شعوذة فكرية، أو مزايدة في سوق الإتجار بعقول الناس وأفهامهم، ولكنه يسعى بإخلاص وجدية إلى إثراء التراث الثقافي الإسلامي بمزيد من الموضوعية، وذلك بمنهجية علمية الأسلوب والطريقة




Read NowRead Now






DOWNLOAD : PDF / PDF / PDF

تحميل الكتاب من هنا

[View original post!]


Related Posts :



3 comments

  1. Unknown  

    Tafsir ahlam is the best books written by Muhammad Ibnu Sirin al-Bashri, and I think tafsir al ahla is a complete guider book that tells us how to spend life in this world peacefully.

  2. TabeerTalk  

    This is excellent! tafsir al ahlam arabic, The infographic is worth to read. You have given some of the bestest tips to a beginner blogger like me. I really love the way you have curated about the content writing and its marketing. I really appreciate your effort. It was worth to read.

    I have to say that it was very good and valuable information Tafsir Al Ahlam

  3. تفسيرالاحلام  

    tafsir al ahlam, There is no shielding law through after which we can verify ourselves completely against mix-ups. That is the motivation behind why the thinkers, who encircled the principles of the rationale and created the methods for exchange and tafsir ahlam assembled the contentions of theory, fell persistently into mix-ups and left as the inheritance of their numbness many false thoughts and mixed up ways of thinking and vain talks.

    I have to say that it was very good and valuable information tafsir al ahlam

Post a Comment

Authors

Languages

File Types